Sunday, June 12, 2005

Akan ku sematkan di dalam hatiku

AKu terbaca salah satu cerpen yang terdapat dalam buku Projek X yang aku beli dari Prof Hadijah. Di dalamnya terselit satu sajak indah khas buat guru-guru. Tajuknya adalah "Sumbu Pelita" hasil Masuri S.N.

SUMBU PELITA
Masuri S.N.


Menyala terang memanchar seri
Di-tengah gelap sunyi nan sepi
Sumbu pelita tegak berdiri
Segar gagah menabor bakti

Hitam hanchor menjadi abu
Di-serang api saban ketika
Yakin tujuan sa-penoh kalbu
Hidup mati-nya menabor jasa

Walau jasad-nya lebor binasa
Namun bakti-nya kekal terkenang
Biar diri-nya malang kechewa
Asal yang lain terang benderang

Ini-lah lukisan sumbu pelita
Tiada gentar dengan derita
Berani korban sudi sengsara
Untok menchapai chita mulia



Selepas membaca sajak ini....terharu rasanya di hati. Begitu mulianya pengorbanan seorang guru; sanggup membakar diri demi memberikan cahaya agar yang lain tidak berada di dalam kegelapan. Begitu lah pengorbanan setiap insan yang bernama guru...terima kasih guru kerana sanggup memberikan aku sinaran cahayamu agar aku tidak terus terperangkap dalam gelita. Dengan ini, akan ku teruskan perjuangan mu; memberikan sinaran cahaya yang telah kamu turunkan kepada ku kepada insan yang lain.

Akan aku senantiasa mengingati sajak ini. Akan aku sematkan di dalam hati. Setiap kali aku patah hati...akan ku tatap sajak ini. Agar aku tidak patah semangat...dalam melakukan apa yang aku cintai.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home